اعتصاب رانندگان اتوبوس ها در تهران
اخبار روز: www.iran-chabar.de
یکشنبه ۴ دی ١٣٨۴ – ٢۵ دسامبر ٢٠٠۵
گروهی از کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، از روز يکشنبه در اعتراض به بازداشت هشت تن از فعالين و رهبران سنديکای خود دست به اعتصاب زدند. بنا بر گزارش خبرگزاری ها، اعتصاب رانندگان و بخش فنی، وضع ترافيک تهران را در برخی نقاط مختل کرد.خيابان های تهران قفل شدبه گزارش خبرگزاری مهر، اعتصاب صبح امروز تعدادی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، باعث شد مسافران در خيابان های مرکزی شهر در انتظار وسيله نقليه سرگردان باشند. عدم حضور تعدادی از رانندگان شرکت واحد در محل کار خود ، باعث شد خيابان های اصلی و مرکزی شهر تهران صبح امروز به دليل ازدحام بيش از معمول مسافران که برای رسيدن به مقصد در جستجوی وسيله نقليه ای بودند، دچار ترافيک سنگين شود.حضور بيش از حد مردم در مبادی اصلی همچون ميدان راه آهن و ابتدای کارگر جنوبی ، منجر به بسته شدن خيابان های وليعصر و کارگر جنوبی در حد فاصل ميدان راه آهن تا چهار راه وليعصر شد.بنابر اين گزارش حضور ماموران انتظامی برای تعامل هرچه بيشتر در روان سازی خيابان های اصلی شهر تهران با ماموران راهنمايی و رانندگی ، حکايت از اعتصاب برنامه ريزی شده رانندگان شرکت واحد داشت.انتظار بيش از حد معمول مسافران برای سوار شدن به وسايل نقليه ، آنها را مجبور ساخته بود جلوی هر خودرو عبوری را بگيرند تا به مقصد برسند.همين امر سبب شده بود افسران راهنمايی و رانندگی نيز از خودروهای شخصی طرح دار بخواهند تا نسبت به سوار کردن مسافران بر زمين مانده ، همکاری کنند.در تماس های مکرر برای گفتگو با مديرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی ، متوجه شديم وی در جلسه ای به منظور بررسی اعصاب رانندگان شرکت واحد حضور دارد.بنابر اين گزارش رئيس پليس راهنمايی و رانندگی تهران بزرگ گفت: به دنبال اعتصاب رانندگان شرکت واحد و ايجاد ازدحام مسافران در ايستگاه های اتوبوس در غرب تهران ، مردم مجبور به استفاده از خودروهای عبوری شدند. سردار حسين ساجدی نيا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر افزود: امروز تراکم و ازدحام جمعيت به ويژه در غرب تهران به علت اعتصاب برخی از اتوبوسرانان شرکت واحد افزايش يافت و اين مشکل شامل مناطقی نظير جنت آباد ، صادقيه ، آزادی و ميدان شمشيری بوده است.وی اظهار داشت: اغلب مردم در ايستگاه های اتوبوس مجبور به استفاده از خودروهای سواری و حتی عبوری شدند . همچنين مشکل ازدحام مسافران به قدری بود که حتی خودروهای پليس نيز برای کاهش آن، کودکان و نوجوانان را سوار کرده و آنها را به مدرسه رساندند.ساجدی نيا تصريح کرد: هم اکنون ترافيک در سطح شهر روان است اما همچنان ايستگاه های اتوبوس مملو از جمعيت مسافرانی است که برای رسيدن به مقصد مجبور به استفاده از خودروهای ديگر شده اند.وضعيت اعتصاب رانندگان شرکت واحد بعدازظهر امروز مشخص می شود مديرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد اعتصاب رانندگان شرکت واحد ، گفت: موضوع در حال رسيدگی است و تا بعدازظهر امروز مشخص می شود. مهندس مصطفی نوريان به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر خاطر نشان ساخت: مسئولان نتيجه بحث و بررسی اعتصاب رانندگان شرکت واحد را بعدازظهر امروز به اطلاع مردم خواهند رساند.گزارش ايرنامشكلاتی كه برای شهروندان تهرانی در ساعتهای اول روز بمنظور آمد و شد در شهر بواسطه عدم همكاری شماری از رانندههای شركت اتوبوسرانی بوجود آمده بود، در ساعتهای ميانی روز و با كاهش سفرها و همكاری رانندگان فعال اتوبوسها و ديگر سرويسهای حمل ونقل شهری ، به ميزان بسيار زيادی كاهش يافت. اين عدم همكاری بيشتر در سه منطقه شش، پنج و چهار اتوبوسرانی تهران ديده شد و همين امر باعث آن شد تا شماری از شهروندان در ساعتهای اول روز نتوانند به موقع به سركار و يا محل تحصيل و كسب خود برسند. رانندگان گله مند خواهان توجه مسوولين شركت واحد به خواستههای صنفی و رفاهی خود هستند و مسوولين شركت واحد ميگويند كه از مدتها قبل برای اين امر جلساتی را ترتيب داده بودند. مسوولين خدمات شهری چارهانديشی كردهاند كه اگر عدم همكاری راننده ها در بعد از ظهر و در ساعت بازگشت مردم به خانهها ادامه يابد، تدابير مناسبی را اعمال كنند . مسوولين شركت اتوبوسرانی بر اين نظرند كه : سنديكای غيرقانونی خوانده شده شركت واحد در اقدامی از پيش طراحی شده ، برخی رانندگان شركت را به عدم همكاری با هدف تامين منافع شخصی و گروهی سنديكای مذكور تحريك كرده است . در اين حال ، مديركل روابط عمومی شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خبر داد كه ستاد ويژهای به منظور رسيدگی به مشكل عدم همكاری شماری از رانندگان درشركت واحد اتوبوسرانيتشكيل شده است. "مصطفی قهرماني" گفت كه اين رانندهها خواستههای صنفی و معيشتی دارند كه مورد توجه مسوولين شركت واحد بوده و برای آن از مدتها پيش در حال چاره انديشی هستند. رييس روابط عمومی شركت واحد ضمن تاييد بازداشت چند تن از اعضای سنديكای غيرقانونی دانسته شده كارگران اين شركت ازعلت بازداشت آنان ابراز بياطلاعی كرد. در شانزده شهريور ماه امسال نيز عدهای از رانندگان شركت اتوبوسرانی تهران با روشن كردن چراغ اتوبوسهای خود و جابجايی مسافران در سطح شهر خواستار توجه به مشكلات صنفی و معيشتی خود شده بودند و در سيزده مهرماه سال جاری نيز حدود دويست نفراز رانندگان اين شركت با اجتماع در مقابل يكی از نواحی دادسرای عمومی تهران ، خواهان رسيدگی به شكايتهای صنفی خود از جمله آزاد شدن چند تن از مسوولين بازداشت شده سنديكای كاركنان شركت شدند كه قانونی شناخته نميشود . دراين حال به نقل از " مصطفی نوريان" مديرعامل شركت واحد گزارش شد كه وی گفته است :اگر افراد اخراجی از شركت واحد حق و حقوقی منطبق با قانون كار از ما نگرفتهاند، ما حقوق آنها را خواهيم داد. وی اظهار داشته است: كارگران اخراجی با ايجاد ترس و وحشت در ميان رانندگان اتوبوسراني، از آنها ميخواهند كه كارهای غيرقانونی انجام دهند. شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شش هزار دستگاه اتوبوس در اختيار دارد كه در دو شيفت كاری صبح و بعد از ظهر فعال هستند. در هر شيفت كاری به طور معمول دوهزار و پانصد تا دوهزار و هشتصد دستگاه اتوبوس جابجايی مسافران را انجام ميدهند. شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه همچنين دارای بيست و دو خط شبانه است كه در آن صد دستگاه اتوبوس در نقاط پر رفت و آمد شهر تهران ، مسافران را جابجا ميكنند. شماری از رانندههای شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه كه برخلاف عده كمی از همكاران خود كار جابجايی مردم در سطح شهر را در روز يكشنبه انجام دادند،گفتند:عدم همكاری را تاييد نميكنيم ولی از مسوولين نيز ميخواهيم كه به مشكلات صنفی و معيشتی ما نيز توجه ويژه كنند. آنها گفتند كه ما در ترافيك فوقالعاده سنگين تهران و در هوای آلوده شهر ، ساعتهای طولانی در روز و شب را به خدمت رسانی به مردم ميپردازيم و انتظار داريم كه مسوولين نيز حداقل امكانات معيشتی ما را فراهم كنند. " جواد الله وردی " يك راننده مسير راهآهن - وليعصر(عج)به خبرنگار ايرنا گفت: طرح طبقه بندی مشاغل نزديك به بيست سال است كه توسط دولت و مجلس به تصويب رسيد، اما طرح هنوز در شركت واحد اجرا نشده است. وی افزود: تا چند سال پيش به رانندهها ماهانه هفتاد تا هشتاد هزار تومان كارانه پرداخت ميشد، اما اين مبلغ بنا به تصميم مسوولان شركت به دو تا سه هزار تومان تقليل يافته است. اين راننده شركت واحد افزود:اگر رانندهای تصادف كند،حتی اگر مقصر نباشد ، خسارت وارده به مروراز حقوق او كسر ميشود. يكی ديگر از رانندگان اين خط كه از معترضين نيز بود ، بيآنكه نام خود را بيان كند ، گفت: كميته انضباطی در داخل شركت واحد تشكيل شده است ولی اين كميته به جای رسيدگی به مشكلات ما به خاطر كمبود نيرو و تجهيزات كهنه ، هميشه ما را محكوم ميكند و در صورت اعتراض توبيخ با درج در پرونده درانتظار مااست . راننده ديگری گفت: قرار بود مسوولان شركت از چند سال پيش چهارده درصد حقوق ما را افزايش دهند و به ما سختی كار بدهند اما هنوز اين كار عملی نشده است . وی افزود: قرار بود به خاطر آلودگی هوا روزانه به ما شير بدهند اما خبری نيست. اين راننده گفت: ما فقط راننده هستيم و وظيفه تميز كردن اتوبوس و جمع آوری بليطها را نداريم اما اين شركت نه تنها به ما نيروی كمكی نداده است ، بلكه ما را مجبور كرده كه تمام اين كارها را خودمان انجام دهيم . يكی از مسوولين خط معلم - وليعصر نيز گفت :رانندگان بيشتر به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل معترض هستند و اگر اين طرح اجرا شود و حقوق ، مزايا و طلب آنان پرداخت شود ، فكر ميكنم كسی معترض نباشد . وی كه نام خود را ذكر نكرد، افزود: مردم و پرسنل گناهی ندارند، مسوولان به جای تامين حقوق رانندگان ، پرداخت بدهی و تامين نيروی انسانی كافی ، بيشتر به فكر خريد تجهيزات و اتوبوس هستند . اطلاعيه شهرداریدر اين حال روابط عمومی شهرداری تهران در بيانيهای گفت: "اين افراد (رانندههای گله مند شركت واحد) به كمبود حقوق و مزايا و شرايط سخت كاری كه از سه سال پيش به دليل عدم تجديد نظر در طبقه بندی مشاغل كاركنان اين شركت به وجود آمده، اعتراض داشته و خواستار بازنگری آن هستند." كاركنان اعتصابی شركت واحد گفتهاند همچنين خواهان آن هستند كه حقوق و مزايای آنها همچون ديگر كاركنان دستگاههای دولتی متناسب با نرخ ساليانه تورم ترميم شود. اين عده همچنين خواستار آزادی اعضای بازداشت شده سنديكای رانندگان شركت واحد هستندكه قانونی شناخته نميشود. حدود هفده هزار نفر در شركت واحد اتوبوسرانی فعاليت دارند كه بنابر بيانيه روابط عمومی شهرداری تهران، "در سالهای اخير مسوولان اتوبوسرانی به منظور ترميم حقوق آنها اقدام به پرداخت بن غيرنقدی به اين كاركنان نيز كردهاند." روابط عمومی شهرداری تهران در بيانيه خود همچنين گفت: "وظيفه بازنگری در طرح طبقهبندی مشاغل از جمله وظايف شوراهای اسلامی كاراست".گزارش ايلنادر پی اعتصاب رانندگان شرکت واحد صدها مسافر در ايستگاهها سرگردان شدند در پی اعتصاب صبح امروز رانندگان شركت واحد اتوبوسرانی منطقه پنج تهران، بيش از صدها مسافر در ايستگاههای صادقيه به هفت تير؛ صادقيه به پارك شهر و همچنين صادقيه به ايستگاه مطهری بر زمين مانده و ساعتها به انتظار آمدن اتوبوسهای اين شركت لحظه شماری كردند. به گزارش خبرنگار گروه كارگری ايلنا, بنا به گفته های رانندگان رانندگان شركت واحد منطقه پنج تهران، اعتصاب امروز در اعتراض به دستگيری فعالان سنديكايی صورت پذيرفته و اين امر باعث شد تا بسياری از شهروندان تهرانی ساكن در مناطق پنج تهران, برای رفتن به محل كار خود از خودروهای شخصی راهی و يا تاكسی استفاده كنند. بنابراين گزارش, اعتصاب رانندگان اين شركت، اعتراض شديد شهروندان تهرانی ساكن اين مناطق را به همراه داشته و نبود اتوبوسها در اين ايستاگاهها, باعث آن شد كه ساكنين چند ساعت ديرتر از وقت مقرر اداری بر سر كار خود حاضر شوند. همچنين برخی از شهروندان تهرانی با اشاره به تعدادی از اتوبوسهای خالی از راننده در برخی از ايستگاههای شهر تهران , اينگونه عنوان می دارند كه مسوولان شركت واحد در ساعتهای آغازين صبح امروز، اين اتوبوسها را در ايستگاه متوقف و به حال خود رها كرده اند.كمبود اتوبوس در مسير امام حسين به ميدان انقلاب كه يكی از مسيرهای پر تردد ميباشد ، موجب شد كه صبح امروز مسافران بی شماری دقايق طولانی در ايستگاهها منتظر اتوبوس بمانند. اين وضعيت در ساير ايستگاههای شرق تهران نيز موجب سرگردانی مسافرانی شد كه از دقايق اوليه بامداد به انتظار اتوبوس بودند . به گزارش خبرنگاران گروه كارگری ايلنا, بيشتر مسافران امام حسين به انقلاب اذعان داشتند، در حاليكه ساير روزها حداكثر پنج تا هفت دقيقه در ايستگاهها منتظر بودند , امروز تا سی و پنج دقيقه به انتظار اتوبوس ايستاده اند . يكی از مسافران امام حسين به انقلاب ، گفت: هر روز از شرق تهران به مركز می آيم, امروز بر خلاف روزهای گذشته , نزديك به چهل دقيقه در انتظار اتوبوس مانده ام و الان كه ساعت ده و بيست دقيقه ميباشد, هنوز خبری از اتوبوس نشدهاست ، در حاليكه اين مسير يكی از پر ترددترين مسيرهای اتوبوسرانی می باشد . به گزارش خبرنگار ايلنا, بيشتر رانندگان شركت واحد در مسير امام حسين به انقلاب از پاسخگويی امتناع كرده و اظهار می داشتند:موضوع را از طريق روابط عمومی و حراست شركت واحد پی گيری كنيد, به ما گفتهاند صحبت نكنيد. در اين حال، يكی از رانندگان، گفت: شنيدهام كه همكاران ما امروز در اعتراض به دستگيری اعضای هيات مديره سنديكای شركت واحد, اعتصاب آرام برپا كرده اند, اما كار را نخواباندهايم و از صبح در خدمت شهروندان هستيم.هم چنين مسافران خط ميدان خراسان - انقلاب و چهار راه تهرانپارس - ميدان انقلاب در گفت و گو با خبرنگارما، از كمبود شديد اتوبوس در ساعات اوليه امروز انتقاد كرده و خواستار پاسخگويی مسوولان شركت واحد شدند. يكی از مسافران خط چهارراه تهرانپارس - انقلاب، گفت: صبح امروز نزديك به چهل و پنج دقيقه اتوبوس دير رسيد, اما به لحاظ تراكم مسافر , ترجيح دادم كه باز هم منتظر بمانم، اين چه وضعی است كه پيش آورده اند. شهروندی كه خود را كارمند معرفی می كرد , گفت: مشخص است كه امروز خبری بوده و مردم بی اطلاع هستند ، مگر می شود در مسيری كه هر سه دقيقه يك اتوبوس می آمد, امروز هر بيست و پنج دقيقه تا نيم ساعت يك اتوبوس بيايد.گزارش ايسناصبح امروز حدود يكهزار نفر از رانندگان اتوبوس شركت واحد در مناطق چهار، پنج و شش اتوبوسرانی تهران، نسبت به آنچه كه عدم افزايش حقوق و مزايای و شرايط سخت كاری خود خواندند، با خودداری از جابجايی مسافران، در سه نقطه شهر تهران دست به تجمع زدند. به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، تعدادی از كاركنان فنی اتوبوسرانی نيز امروز در محلهای كار خود حضور نيافتند. شركت واحد اتوبوسرانی هفده هزار پرسنل دارد كه از اين تعداد ده هزار نفر راننده اتوبوس هستند. به گفته يكی از مسؤولان شركت واحد حدود سه سال است كه حقوق و مزايای رانندگان افزايش نيافته است. بيتوجهی به بازنگری طرح طبقهبندی مشاغل در شركت واحد و عدم افزايش حقوق آنها بر اساس نرخ تورم، يكی ديگر از موضوعات مورد اعتراض رانندگان است. بر اساس اعلام شهرداری تهران بازنگری در طرح طبقهبندی مشاغل از وظايف شوراهای اسلامی كار است. شهرداری تهران عليرغم اعتراض اين تعداد از رانندگان، اعلام كرد: در سالهای اخير مسؤولان شركت واحد برای ترميم حقوق كارگران اقدام به پرداخت بن غيرنقدی كردند. گفتنی است بر اساس اعلام شهرداری تهران در تجمع امروز حدود پنج درصد از كارگران اتوبوسرانی تهران حضور داشتند. گزارش سايت آشوبخبرهای رسيده از سطح شهر تهران حكايت از آغاز پرشور و تداوم پيروز اعتصاب كارگران سنديكای اتوبوسرانی تهران و حومه دارد. مناطق يک و چهار و شش اتوبوسراني، شامل ميادين تجريش و حسنآباد، و خيابان وليعصير از تقاطع انقلاب بهسمت جنوب و غرب تهران، آريا شهر و جنتآباد، مراكزی بودند كه اعتصاب در آنها نمود بيشتری داشته و دارد. در ساعات اوليه صبح امروز، يكشنبه، هفتتن از نمايندگان و فعالين سنديكايی كه در يورش روز پنجشنبه بازداشت شده بودند آزاد شدهاند؛ گفته ميشود منصور اصانلو، رهبر سندكای كارگران شركت واحد هنوز در بازداشت بهسر ميبرد. در اصلی دفتر سنديكای واحد هنوز بسته است، و كارگران در اطراف سنديكا و در مقابل در اصلی حضور دارند، حضور گارد ويژه و مليتاريزه شدن فضا از نخستين ساعات آغاز اعتصاب محسوس بود و كماكان ادامه دارد. در برخی ايستگاههای اتوبوس، مانند چهارراه وليعصر، نيروی انتظامی خودروهای شخصی خالی را مجبور ميكرد مردمی را كه در صف اتوبوس ازدحام كرده بودنند سوار كنند تا به مقصد برسند.شنيدهها حاكياست كه در برخی مناطق جنوب تهران، رانندگان تاكسی نيز به اين اعتصاب پيوستهاند.اخبار غير رسمی حكايت از بازداشت تعدادی حدود دوازده نفر از اعتصابيون دارد.
یکشنبه ۴ دی ١٣٨۴ – ٢۵ دسامبر ٢٠٠۵
گروهی از کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، از روز يکشنبه در اعتراض به بازداشت هشت تن از فعالين و رهبران سنديکای خود دست به اعتصاب زدند. بنا بر گزارش خبرگزاری ها، اعتصاب رانندگان و بخش فنی، وضع ترافيک تهران را در برخی نقاط مختل کرد.خيابان های تهران قفل شدبه گزارش خبرگزاری مهر، اعتصاب صبح امروز تعدادی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، باعث شد مسافران در خيابان های مرکزی شهر در انتظار وسيله نقليه سرگردان باشند. عدم حضور تعدادی از رانندگان شرکت واحد در محل کار خود ، باعث شد خيابان های اصلی و مرکزی شهر تهران صبح امروز به دليل ازدحام بيش از معمول مسافران که برای رسيدن به مقصد در جستجوی وسيله نقليه ای بودند، دچار ترافيک سنگين شود.حضور بيش از حد مردم در مبادی اصلی همچون ميدان راه آهن و ابتدای کارگر جنوبی ، منجر به بسته شدن خيابان های وليعصر و کارگر جنوبی در حد فاصل ميدان راه آهن تا چهار راه وليعصر شد.بنابر اين گزارش حضور ماموران انتظامی برای تعامل هرچه بيشتر در روان سازی خيابان های اصلی شهر تهران با ماموران راهنمايی و رانندگی ، حکايت از اعتصاب برنامه ريزی شده رانندگان شرکت واحد داشت.انتظار بيش از حد معمول مسافران برای سوار شدن به وسايل نقليه ، آنها را مجبور ساخته بود جلوی هر خودرو عبوری را بگيرند تا به مقصد برسند.همين امر سبب شده بود افسران راهنمايی و رانندگی نيز از خودروهای شخصی طرح دار بخواهند تا نسبت به سوار کردن مسافران بر زمين مانده ، همکاری کنند.در تماس های مکرر برای گفتگو با مديرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی ، متوجه شديم وی در جلسه ای به منظور بررسی اعصاب رانندگان شرکت واحد حضور دارد.بنابر اين گزارش رئيس پليس راهنمايی و رانندگی تهران بزرگ گفت: به دنبال اعتصاب رانندگان شرکت واحد و ايجاد ازدحام مسافران در ايستگاه های اتوبوس در غرب تهران ، مردم مجبور به استفاده از خودروهای عبوری شدند. سردار حسين ساجدی نيا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر افزود: امروز تراکم و ازدحام جمعيت به ويژه در غرب تهران به علت اعتصاب برخی از اتوبوسرانان شرکت واحد افزايش يافت و اين مشکل شامل مناطقی نظير جنت آباد ، صادقيه ، آزادی و ميدان شمشيری بوده است.وی اظهار داشت: اغلب مردم در ايستگاه های اتوبوس مجبور به استفاده از خودروهای سواری و حتی عبوری شدند . همچنين مشکل ازدحام مسافران به قدری بود که حتی خودروهای پليس نيز برای کاهش آن، کودکان و نوجوانان را سوار کرده و آنها را به مدرسه رساندند.ساجدی نيا تصريح کرد: هم اکنون ترافيک در سطح شهر روان است اما همچنان ايستگاه های اتوبوس مملو از جمعيت مسافرانی است که برای رسيدن به مقصد مجبور به استفاده از خودروهای ديگر شده اند.وضعيت اعتصاب رانندگان شرکت واحد بعدازظهر امروز مشخص می شود مديرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد اعتصاب رانندگان شرکت واحد ، گفت: موضوع در حال رسيدگی است و تا بعدازظهر امروز مشخص می شود. مهندس مصطفی نوريان به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر خاطر نشان ساخت: مسئولان نتيجه بحث و بررسی اعتصاب رانندگان شرکت واحد را بعدازظهر امروز به اطلاع مردم خواهند رساند.گزارش ايرنامشكلاتی كه برای شهروندان تهرانی در ساعتهای اول روز بمنظور آمد و شد در شهر بواسطه عدم همكاری شماری از رانندههای شركت اتوبوسرانی بوجود آمده بود، در ساعتهای ميانی روز و با كاهش سفرها و همكاری رانندگان فعال اتوبوسها و ديگر سرويسهای حمل ونقل شهری ، به ميزان بسيار زيادی كاهش يافت. اين عدم همكاری بيشتر در سه منطقه شش، پنج و چهار اتوبوسرانی تهران ديده شد و همين امر باعث آن شد تا شماری از شهروندان در ساعتهای اول روز نتوانند به موقع به سركار و يا محل تحصيل و كسب خود برسند. رانندگان گله مند خواهان توجه مسوولين شركت واحد به خواستههای صنفی و رفاهی خود هستند و مسوولين شركت واحد ميگويند كه از مدتها قبل برای اين امر جلساتی را ترتيب داده بودند. مسوولين خدمات شهری چارهانديشی كردهاند كه اگر عدم همكاری راننده ها در بعد از ظهر و در ساعت بازگشت مردم به خانهها ادامه يابد، تدابير مناسبی را اعمال كنند . مسوولين شركت اتوبوسرانی بر اين نظرند كه : سنديكای غيرقانونی خوانده شده شركت واحد در اقدامی از پيش طراحی شده ، برخی رانندگان شركت را به عدم همكاری با هدف تامين منافع شخصی و گروهی سنديكای مذكور تحريك كرده است . در اين حال ، مديركل روابط عمومی شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خبر داد كه ستاد ويژهای به منظور رسيدگی به مشكل عدم همكاری شماری از رانندگان درشركت واحد اتوبوسرانيتشكيل شده است. "مصطفی قهرماني" گفت كه اين رانندهها خواستههای صنفی و معيشتی دارند كه مورد توجه مسوولين شركت واحد بوده و برای آن از مدتها پيش در حال چاره انديشی هستند. رييس روابط عمومی شركت واحد ضمن تاييد بازداشت چند تن از اعضای سنديكای غيرقانونی دانسته شده كارگران اين شركت ازعلت بازداشت آنان ابراز بياطلاعی كرد. در شانزده شهريور ماه امسال نيز عدهای از رانندگان شركت اتوبوسرانی تهران با روشن كردن چراغ اتوبوسهای خود و جابجايی مسافران در سطح شهر خواستار توجه به مشكلات صنفی و معيشتی خود شده بودند و در سيزده مهرماه سال جاری نيز حدود دويست نفراز رانندگان اين شركت با اجتماع در مقابل يكی از نواحی دادسرای عمومی تهران ، خواهان رسيدگی به شكايتهای صنفی خود از جمله آزاد شدن چند تن از مسوولين بازداشت شده سنديكای كاركنان شركت شدند كه قانونی شناخته نميشود . دراين حال به نقل از " مصطفی نوريان" مديرعامل شركت واحد گزارش شد كه وی گفته است :اگر افراد اخراجی از شركت واحد حق و حقوقی منطبق با قانون كار از ما نگرفتهاند، ما حقوق آنها را خواهيم داد. وی اظهار داشته است: كارگران اخراجی با ايجاد ترس و وحشت در ميان رانندگان اتوبوسراني، از آنها ميخواهند كه كارهای غيرقانونی انجام دهند. شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شش هزار دستگاه اتوبوس در اختيار دارد كه در دو شيفت كاری صبح و بعد از ظهر فعال هستند. در هر شيفت كاری به طور معمول دوهزار و پانصد تا دوهزار و هشتصد دستگاه اتوبوس جابجايی مسافران را انجام ميدهند. شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه همچنين دارای بيست و دو خط شبانه است كه در آن صد دستگاه اتوبوس در نقاط پر رفت و آمد شهر تهران ، مسافران را جابجا ميكنند. شماری از رانندههای شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه كه برخلاف عده كمی از همكاران خود كار جابجايی مردم در سطح شهر را در روز يكشنبه انجام دادند،گفتند:عدم همكاری را تاييد نميكنيم ولی از مسوولين نيز ميخواهيم كه به مشكلات صنفی و معيشتی ما نيز توجه ويژه كنند. آنها گفتند كه ما در ترافيك فوقالعاده سنگين تهران و در هوای آلوده شهر ، ساعتهای طولانی در روز و شب را به خدمت رسانی به مردم ميپردازيم و انتظار داريم كه مسوولين نيز حداقل امكانات معيشتی ما را فراهم كنند. " جواد الله وردی " يك راننده مسير راهآهن - وليعصر(عج)به خبرنگار ايرنا گفت: طرح طبقه بندی مشاغل نزديك به بيست سال است كه توسط دولت و مجلس به تصويب رسيد، اما طرح هنوز در شركت واحد اجرا نشده است. وی افزود: تا چند سال پيش به رانندهها ماهانه هفتاد تا هشتاد هزار تومان كارانه پرداخت ميشد، اما اين مبلغ بنا به تصميم مسوولان شركت به دو تا سه هزار تومان تقليل يافته است. اين راننده شركت واحد افزود:اگر رانندهای تصادف كند،حتی اگر مقصر نباشد ، خسارت وارده به مروراز حقوق او كسر ميشود. يكی ديگر از رانندگان اين خط كه از معترضين نيز بود ، بيآنكه نام خود را بيان كند ، گفت: كميته انضباطی در داخل شركت واحد تشكيل شده است ولی اين كميته به جای رسيدگی به مشكلات ما به خاطر كمبود نيرو و تجهيزات كهنه ، هميشه ما را محكوم ميكند و در صورت اعتراض توبيخ با درج در پرونده درانتظار مااست . راننده ديگری گفت: قرار بود مسوولان شركت از چند سال پيش چهارده درصد حقوق ما را افزايش دهند و به ما سختی كار بدهند اما هنوز اين كار عملی نشده است . وی افزود: قرار بود به خاطر آلودگی هوا روزانه به ما شير بدهند اما خبری نيست. اين راننده گفت: ما فقط راننده هستيم و وظيفه تميز كردن اتوبوس و جمع آوری بليطها را نداريم اما اين شركت نه تنها به ما نيروی كمكی نداده است ، بلكه ما را مجبور كرده كه تمام اين كارها را خودمان انجام دهيم . يكی از مسوولين خط معلم - وليعصر نيز گفت :رانندگان بيشتر به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل معترض هستند و اگر اين طرح اجرا شود و حقوق ، مزايا و طلب آنان پرداخت شود ، فكر ميكنم كسی معترض نباشد . وی كه نام خود را ذكر نكرد، افزود: مردم و پرسنل گناهی ندارند، مسوولان به جای تامين حقوق رانندگان ، پرداخت بدهی و تامين نيروی انسانی كافی ، بيشتر به فكر خريد تجهيزات و اتوبوس هستند . اطلاعيه شهرداریدر اين حال روابط عمومی شهرداری تهران در بيانيهای گفت: "اين افراد (رانندههای گله مند شركت واحد) به كمبود حقوق و مزايا و شرايط سخت كاری كه از سه سال پيش به دليل عدم تجديد نظر در طبقه بندی مشاغل كاركنان اين شركت به وجود آمده، اعتراض داشته و خواستار بازنگری آن هستند." كاركنان اعتصابی شركت واحد گفتهاند همچنين خواهان آن هستند كه حقوق و مزايای آنها همچون ديگر كاركنان دستگاههای دولتی متناسب با نرخ ساليانه تورم ترميم شود. اين عده همچنين خواستار آزادی اعضای بازداشت شده سنديكای رانندگان شركت واحد هستندكه قانونی شناخته نميشود. حدود هفده هزار نفر در شركت واحد اتوبوسرانی فعاليت دارند كه بنابر بيانيه روابط عمومی شهرداری تهران، "در سالهای اخير مسوولان اتوبوسرانی به منظور ترميم حقوق آنها اقدام به پرداخت بن غيرنقدی به اين كاركنان نيز كردهاند." روابط عمومی شهرداری تهران در بيانيه خود همچنين گفت: "وظيفه بازنگری در طرح طبقهبندی مشاغل از جمله وظايف شوراهای اسلامی كاراست".گزارش ايلنادر پی اعتصاب رانندگان شرکت واحد صدها مسافر در ايستگاهها سرگردان شدند در پی اعتصاب صبح امروز رانندگان شركت واحد اتوبوسرانی منطقه پنج تهران، بيش از صدها مسافر در ايستگاههای صادقيه به هفت تير؛ صادقيه به پارك شهر و همچنين صادقيه به ايستگاه مطهری بر زمين مانده و ساعتها به انتظار آمدن اتوبوسهای اين شركت لحظه شماری كردند. به گزارش خبرنگار گروه كارگری ايلنا, بنا به گفته های رانندگان رانندگان شركت واحد منطقه پنج تهران، اعتصاب امروز در اعتراض به دستگيری فعالان سنديكايی صورت پذيرفته و اين امر باعث شد تا بسياری از شهروندان تهرانی ساكن در مناطق پنج تهران, برای رفتن به محل كار خود از خودروهای شخصی راهی و يا تاكسی استفاده كنند. بنابراين گزارش, اعتصاب رانندگان اين شركت، اعتراض شديد شهروندان تهرانی ساكن اين مناطق را به همراه داشته و نبود اتوبوسها در اين ايستاگاهها, باعث آن شد كه ساكنين چند ساعت ديرتر از وقت مقرر اداری بر سر كار خود حاضر شوند. همچنين برخی از شهروندان تهرانی با اشاره به تعدادی از اتوبوسهای خالی از راننده در برخی از ايستگاههای شهر تهران , اينگونه عنوان می دارند كه مسوولان شركت واحد در ساعتهای آغازين صبح امروز، اين اتوبوسها را در ايستگاه متوقف و به حال خود رها كرده اند.كمبود اتوبوس در مسير امام حسين به ميدان انقلاب كه يكی از مسيرهای پر تردد ميباشد ، موجب شد كه صبح امروز مسافران بی شماری دقايق طولانی در ايستگاهها منتظر اتوبوس بمانند. اين وضعيت در ساير ايستگاههای شرق تهران نيز موجب سرگردانی مسافرانی شد كه از دقايق اوليه بامداد به انتظار اتوبوس بودند . به گزارش خبرنگاران گروه كارگری ايلنا, بيشتر مسافران امام حسين به انقلاب اذعان داشتند، در حاليكه ساير روزها حداكثر پنج تا هفت دقيقه در ايستگاهها منتظر بودند , امروز تا سی و پنج دقيقه به انتظار اتوبوس ايستاده اند . يكی از مسافران امام حسين به انقلاب ، گفت: هر روز از شرق تهران به مركز می آيم, امروز بر خلاف روزهای گذشته , نزديك به چهل دقيقه در انتظار اتوبوس مانده ام و الان كه ساعت ده و بيست دقيقه ميباشد, هنوز خبری از اتوبوس نشدهاست ، در حاليكه اين مسير يكی از پر ترددترين مسيرهای اتوبوسرانی می باشد . به گزارش خبرنگار ايلنا, بيشتر رانندگان شركت واحد در مسير امام حسين به انقلاب از پاسخگويی امتناع كرده و اظهار می داشتند:موضوع را از طريق روابط عمومی و حراست شركت واحد پی گيری كنيد, به ما گفتهاند صحبت نكنيد. در اين حال، يكی از رانندگان، گفت: شنيدهام كه همكاران ما امروز در اعتراض به دستگيری اعضای هيات مديره سنديكای شركت واحد, اعتصاب آرام برپا كرده اند, اما كار را نخواباندهايم و از صبح در خدمت شهروندان هستيم.هم چنين مسافران خط ميدان خراسان - انقلاب و چهار راه تهرانپارس - ميدان انقلاب در گفت و گو با خبرنگارما، از كمبود شديد اتوبوس در ساعات اوليه امروز انتقاد كرده و خواستار پاسخگويی مسوولان شركت واحد شدند. يكی از مسافران خط چهارراه تهرانپارس - انقلاب، گفت: صبح امروز نزديك به چهل و پنج دقيقه اتوبوس دير رسيد, اما به لحاظ تراكم مسافر , ترجيح دادم كه باز هم منتظر بمانم، اين چه وضعی است كه پيش آورده اند. شهروندی كه خود را كارمند معرفی می كرد , گفت: مشخص است كه امروز خبری بوده و مردم بی اطلاع هستند ، مگر می شود در مسيری كه هر سه دقيقه يك اتوبوس می آمد, امروز هر بيست و پنج دقيقه تا نيم ساعت يك اتوبوس بيايد.گزارش ايسناصبح امروز حدود يكهزار نفر از رانندگان اتوبوس شركت واحد در مناطق چهار، پنج و شش اتوبوسرانی تهران، نسبت به آنچه كه عدم افزايش حقوق و مزايای و شرايط سخت كاری خود خواندند، با خودداری از جابجايی مسافران، در سه نقطه شهر تهران دست به تجمع زدند. به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، تعدادی از كاركنان فنی اتوبوسرانی نيز امروز در محلهای كار خود حضور نيافتند. شركت واحد اتوبوسرانی هفده هزار پرسنل دارد كه از اين تعداد ده هزار نفر راننده اتوبوس هستند. به گفته يكی از مسؤولان شركت واحد حدود سه سال است كه حقوق و مزايای رانندگان افزايش نيافته است. بيتوجهی به بازنگری طرح طبقهبندی مشاغل در شركت واحد و عدم افزايش حقوق آنها بر اساس نرخ تورم، يكی ديگر از موضوعات مورد اعتراض رانندگان است. بر اساس اعلام شهرداری تهران بازنگری در طرح طبقهبندی مشاغل از وظايف شوراهای اسلامی كار است. شهرداری تهران عليرغم اعتراض اين تعداد از رانندگان، اعلام كرد: در سالهای اخير مسؤولان شركت واحد برای ترميم حقوق كارگران اقدام به پرداخت بن غيرنقدی كردند. گفتنی است بر اساس اعلام شهرداری تهران در تجمع امروز حدود پنج درصد از كارگران اتوبوسرانی تهران حضور داشتند. گزارش سايت آشوبخبرهای رسيده از سطح شهر تهران حكايت از آغاز پرشور و تداوم پيروز اعتصاب كارگران سنديكای اتوبوسرانی تهران و حومه دارد. مناطق يک و چهار و شش اتوبوسراني، شامل ميادين تجريش و حسنآباد، و خيابان وليعصير از تقاطع انقلاب بهسمت جنوب و غرب تهران، آريا شهر و جنتآباد، مراكزی بودند كه اعتصاب در آنها نمود بيشتری داشته و دارد. در ساعات اوليه صبح امروز، يكشنبه، هفتتن از نمايندگان و فعالين سنديكايی كه در يورش روز پنجشنبه بازداشت شده بودند آزاد شدهاند؛ گفته ميشود منصور اصانلو، رهبر سندكای كارگران شركت واحد هنوز در بازداشت بهسر ميبرد. در اصلی دفتر سنديكای واحد هنوز بسته است، و كارگران در اطراف سنديكا و در مقابل در اصلی حضور دارند، حضور گارد ويژه و مليتاريزه شدن فضا از نخستين ساعات آغاز اعتصاب محسوس بود و كماكان ادامه دارد. در برخی ايستگاههای اتوبوس، مانند چهارراه وليعصر، نيروی انتظامی خودروهای شخصی خالی را مجبور ميكرد مردمی را كه در صف اتوبوس ازدحام كرده بودنند سوار كنند تا به مقصد برسند.شنيدهها حاكياست كه در برخی مناطق جنوب تهران، رانندگان تاكسی نيز به اين اعتصاب پيوستهاند.اخبار غير رسمی حكايت از بازداشت تعدادی حدود دوازده نفر از اعتصابيون دارد.
1 Comments:
امید است اعتصاب ها سر آغاز بیداری باشند.
موفق باشید
آرمان
Post a Comment
<< Home